Напередодні OPERAFEST TULCHYN-2018 у Тульчині за ініціативи Міністерство культури України відкрилась Друга всеукраїнська конференція «Культурні та креативні індустрії як основа розумної стратегії розвитку малої території».

Протягом двох насичених днів конференції, 7-8 червня:

  • були презентовані кращі практики Європейського Союзу з розвитку культурного та туристичного потенціалу малих міст.
  • відбулась презентація концепцій реформи децентралізації в секторі культури,
  • представлення проектів з популяризації культурного надбання невеликих міст країн Європейського Союзу та України, а також напрацювання рекомендацій щодо використання історико–культурного туристичного потенціалу міст для сталого економічного розвитку у рамках децентралізації.

Учасниками конференції стали понад 200 представників з усіх регіонів України – голови об’єднаних територіальних громад, очільники малих міст та селищ, керівники галузі культури з малих міст.

– Наш Форум, започаткований торік, продовжує розкриття актуальної теми – розуміння культури як важелю економічного розвитку малих міст України, – відзначила експерт з питань культурної політики, директор Українського центру культурних досліджень, продюсер та арт-директор фестивалю OPERAFEST TULCHYN-2018, заслужена артистка України Ірина Френкель. – Впродовж першого дня учасники конференції мали нагоду послухати доповіді та побачити унікальні презентації спікерів, що є провідними культурними менеджерами України та Європи. Всі разом ми обговорювали такі важливі теми: «Децентралізація. Можливості, перспективи, загрози», «Історико-культурний ресурс – економічний важіль розвитку території», «Презентація кейсів країн Східного партнерства та країн ЄС», «Інструменти багатоджерельного фінансування культурних проектів».

 

ПЕРШИЙ ДЕНЬ

У перший день конференції з вітальними словами та доповідями/презентаціями виступили:

  • Євген Нищук, Міністр культури України
  • Ірина Френкель, експерт з питань культурної політики, директор Українського центру культурних досліджень
  • Ярослав Петраков, генеральний директор Директорату стратегічного планування та євроінтеграції Міністерства культури України
  • Анастасія Образцова, керівник сектору розвитку креативних індустрій Міністерства культури України
  • Дмитро Буланов, арт-директор туристичного порталу Zruchno Travel і член Асоціації Індустрії Гостинності України, співавтор туристичного бренду України. Куратор курсу Айдентика в Projector
  • Маріанна Коррейя, архітектор, з MArch, DPEATerre, доктор філософії, Президент Escola Superior Gallaecia, та директор Центру досліджень Ci-ESG
  • Юрате Черневічюте, професор та координатор навчальних програм, Креативне підприємництво у Бізнес-школі Вільнюського університету (Литва)
  • Юлія Федів, виконавчий директор Українського культурного фонду
  • Анна Турло, проектний менеджер програми ЄС “Креативна Європа” в Україні.

Під час своєї презентації доктор філософії, Президент Escola Superior Gallaaecia Маріанна Коррейя (Португальська Республіка) представила напрацьовані рекомендації щодо підготовки кейсів з культурно-економічного розвитку регіонів.

– Ви маєте перетворити ваші недоліки в переваги, сконцентруватися на ваших сферах знань. Намагайтесь сконцентруватися на тому, що знаєте добре, зокрема, чітко структуруйте інформацію і намагайтеся подавати той проект, де подається не тільки гарний опис і результат, а й гарне виконання, – розповідає Маріанна Коррейя. – Коли ви пишете проект, особливо це стосується міжнародних грантів, пишіть його одразу з перекладачем, щоб не втрачати при перекладі ключові моменти проекту. Потрібно також шукати правильних партнерів, тому що ви не завжди можете зробити все самотужки, іноді вам буде необхідна допомога. Беріть участь у різних заходах конференціях та воркшопах, адже сам там ви здобуваєте не лише корисні знання, а й корисні зв’язки.
Міжнародний експерт також наголосила наскільки важливо, що держава приділяє таку значну увагу і взаємодіє з громадськістю для підтримки розвитку культурного сектору малих міст в умовах реформи децентралізації, чому є свідчення присутність на цій події та увага з боку Міністра культури України.

– Більшість малих міст України – це справді унікальні осередки культури та історії нашої країни. У світі ми знаємо багато вдалих прикладів, коли саме завдяки розвитку культури ці міста ставали відомими на увесь світ. Сьогодні Україна є країною, чиї рекреаційні можливості, історична та культурна спадщина є колосальними ресурсами розвитку, – наголосив під час свого виступу Міністр культури України Євген Нищук. – Ми ставимо культуру і креативність у центр урядового порядку денного як м’яку силу та важливий фактор сталого розвитку країни. Розвиток людського капіталу, можливість для кожного громадянина реалізувати культурні права, рівний доступ до культурних послуг та інфраструктури, спадщини, мотивація до творчості – ось наші основні цілі. Розуміння пріоритетності розвитку культури та креативних індустрій, яка вдалої інвестиції в майбутнє, на місцях – є гарантом досягнення поставленої мети.

Як повідомив Міністр культури, для підтримки регіональних ініціатив наразі існує два діючих інструменти, а саме: Український культурний фонд та Український інститут книги.
Відомство проводить роботу щодо підвищення кваліфікації працівників органів місцевого самоврядування та активної частини громадськості – вже розпочала свою діяльність «Академія культурного лідера», метою якої є вдосконалення кваліфікації місцевих керівників галузі культури та молоді, яка прагне працювати в органах місцевого самоврядування галузі культури та креативному секторі із використанням сучасних механізмів та досвіду кращих практик ЄС.

Окрім того, за ініціативи Міністерства культури Україна приєдналася до програми Ради Європи «Культурні маршрути», завдяки цій програмі країна зможе популяризувати об’єкти культурної спадщини, залучати туристів, сприятиме проведенню фестивалів та зростанню відвідуваності українських закладів культури.
– Моє зобов’язання, як Міністра, який впроваджує культурну політику, в реалізації і підтримці цих ініціатив. Ми спрямовуємо свої зусилля на те, щоб через надані можливості входження в європейські програми, ви мали більше можливостей для реалізації своїх культурних проектів. Я сподіваюсь, що протягом цих двох днів конференції «Культурні та креативні індустрії як основа розумної стратегії розвитку малої території» кожен знайде корисну пораду для розвитку власного міста або надихнеться вдалими прикладами змін в малих містах, в основі яких – культурний ресурс та людський потенціал, – додав Євген Нищук.

 

ДРУГИЙ ДЕНЬ

Другий день всеукраїнської конференція «Культурні та креативні індустрії як основа розумної стратегії розвитку малої території» 8 червня у Тульчині був присвячений презентації кейсів країн Східного партнерства та країн ЄС, проектам-переможцям конкурсу Міністерство культури України «Малі міста – великі враження» та дискусійній панелі «Економічна мозаїка України: Cultural claster. UA» за участю Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана, Міністра культури України Євгена Нищука, народного депутата України Миколи Кучера та очільника Вінниччини Валерія Коровія.

Ключовою темою дискусії стала демонстрація культурної спадщини регіонів, передусім малих міст України, і можливість місцевої влади розвивати культурні особливості територій і використовувати їх для розвитку туризму та примноження культурного надбання.

– Життя, передусім культурне, вирує не тільки в індустріaльних мегaполісaх. Жителі невеличкого Тульчинa доводять це беззaперечно. Сьогодні тут відкривaється Другий міжнaродний оперний фестивaль, який не просто відроджує трaдиції музичних вечорів сімействa Потоцьких з 200-літньою історією, a й демонструє здaтність місцевої громaди знaходити і нaтхнення, і ресурси, і можливості для тaкого відродження. Сьогодні ми маємо нові можливості, які отримали в результаті децентралізації. У нас є можливості формувати якісне середовище для життя, – відзначив Володимир Гройсман.

Глава Уряду згадав свій досвід управління містом Вінниця, де рішення питань культури були тісно пов’язані з економічними можливостями. Вже зараз, зазначив Володимир Гройсман, саме креативні індустрії, пов’язані з розвитком культурного середовища, формують визначну частину ВВП розвинутих країн. Цей досвід треба наслідувати.

Він також навів приклад кіноіндустрії, підтримка якої дозволяє не тільки демонструвати мистецькі можливості держави, а й підвищувати патріотичний дух.

– А в умовах децентралізації у нас з’являються можливості і ресурси на місцях! І постає питання, як ефективно використати ці ресурси і примножити можливості. У цьому контексті збереження спадщини, нашого культурного надбання має велике значення. І зараз ми недооцінюємо економічний ефект креативних індустрій, культури, але це взаємопов’язані речі, – сказав Володимир Гройсман. – Культура робить нас сильнішими. Наш обов’язок – донести культуру до наступних поколінь. Ми не маємо права забути нашу ідентичність. Як би не було важко, треба створювати інфраструктуру для розвитку талантів. Це дуже важливо!

Під час свого виступу Міністр культури України Євген Нищук наголосив, що збереженню і відтворенню підлягають не окремі форми та типи культури, а сам феномен національного культурного розмаїття, як спроможність підтримувати динамічні суспільні зміни.

– Ми всі розуміємо, що сьогодні у контексті глобалізації сучасного світу перед країнами стоїть питання підсилення конкурентоспроможності на зовнішніх ринках, у тому числі за рахунок використання таких нематеріальних ресурсів як інтелект, знання, інформація, культура, креативність. Сьогодні на перший план наукових досліджень виходять нові концепції – економіки культури, креативної економіки, індустрій, які їх формують, суб’єктів, які є носіями як креативності, так і інновацій. Немає потреби наголошувати, що культура відіграє значну роль у розвитку інформаційного суспільства, живить інвестиції у соціальну та промислову інфраструктуру, цифрові технології та є важливим двигуном економічних та соціальних інновацій всіх секторів економіки, – зазначив Євген Нищук. – Культура є якісною основою інститутів та інституцій, традицій та практик, а тому культурне розмаїття – це та спільна платформа, де різні люди на основі спільних цінностей створюють щось нове, корисне, прогресивне. Культура є основою творчості та інновацій – саме тому ключовим завданням держави є збереження і примноження культурного розмаїття.

За словами Міністра культури саме в громадах залишилися ті неповторні зразки традиційної культури, аматорського мистецтва, унікальних ремесел та глибинних традицій, що формують феномен національного культурного розмаїття, які необхідно зберігати та відтворювати. Зокрема, він навів приклади конкретних дій, направлених на переосмислення ролі та значення потенціалу культури для розвитку громад для країни в цілому. Серед іншого, це ціла низка реформ в сфері культури, що здійснюються Мінкультури та є частиною пріоритетів Уряду: вступ України до ІККРОМу, приєднання до програми Ради Європи «Культурні маршрути», створення і початок роботи двох інституцій – Українського інституту книги та Українського культурного фонду, запуск інноваційних проектів, як то «Малі міста – великі враження», Академія культурного лідера тощо.
– Ці інноваційні проекти мають неабиякий економічний зиск в частині культури та креативних індустрій – ми фінансуємо ідею і мистецьку частину, а місцеві органи влади – покращення інфраструктури, – говорить Євген Нищук.

Меценат та народний депутат України Микола Кучер, який вже другий рік поспіль підтримує проведення фестивалю OPERAFEST TULCHYN, зазначив, як приємно спостерігати, як місто Тульчин змінюється на краще.
– Пройде кілька років та ми зрозуміємо, що реформа децентралізації є, мабуть, найкращою реформою в Україні. Вона дає ресурс для змін на місцях. Сьогоднішній фест є прикладом як влада та соціально-активний бізнес об’єднуються заради розвитку та позитивних змін. Нічого подібного як оперний фест в Тульчині у інших містах України немає.

Під час дискусійної панелі голова Вінницької обласної державної адміністрації Валерій Коровій торкнувся теорії інституціоналізму, підкресливши, що економічний розвиток регіонів також залежить від соціальних та етичних складових суспільного мислення.

– Приклад Тульчина є унікальним, оскільки реалізація одного стартапу стала значним поштовхом для розвитку територій та об’єднання громад навколо міського голови, депутатського корпусу. Також це оцінка громади, адже позитивний приклад завжди надихає. Можна сказати, що OPERAFEST TULCHYN є подільським стартапом, нашим «айфоном». Ми повинні зробити все для того, щоб знайти тих ініціативних, харизматичних та креативних людей, ідеї яких, на перший погляд, можуть здаватися авантюрними. Наше завдання – створити цілісний механізм та систему підтримки для розвитку креативних ідей таких особистостей. Я переконаний в тому, що все тільки починається, адже в суспільстві завжди є запит на добро, щирість, позитивні емоції та любов.

Фоторепортаж з II всеукраїнської конференції «Культурні та креативні індустрії як основа розумної стратегії розвитку малої території» – Дима Данкевич